HTML

Unalmas autók

Blog autókról amiket már elfelejtettünk, mert túl sok volt belőlük.

Friss topikok

Címkék

1970 (1) 1977 (1) 1981 (1) 1985 (1) Acclaim (1) autó (1) bevezető (1) bienvenue (1) British Leyland (1) Buick (1) Chrysler (1) első poszt (1) Ford (1) GM (1) Honda (1) Lincoln (1) N-body (1) Rootes (1) Simca (1) Somerset (1) Triumph (1) unalmas (1) USA (1) Vesailles (1) welcome (1) Címkefelhő

Lincoln Versailles

The brain specialist 2013.07.15. 17:54

  A Lincoln Versailles- és minden más fogyasztási cikk esetében, amit autóként dobtak piacra az USA-ban a ’70-es években- egy tényt nem lehet megkerülni. Ez az 1973-as olajárrobbanás. Az OPEC felfüggesztette az olajexportot azokba az országokba, akik Izraelt támogatták a jóm kippúri háborúban Egyiptommal és Szíriával szemben. Ez a döntés nagyon érzékenyen érintette az Egyesült Államokat, tekintve hogy 1973-ban az USA-ban gyártott autók átlagfogyasztása elérte a 20,8 litert 100 kilométeren. A vásárlók maguk módján reagálták le a helyzetet, szakítottak az addigi dinoszauruszokkal, és az olyan gazdaságos importautók, mint a Honda Civic, Toyota Corolla vagy a Volvo 144 eladásai meredeken emelkedni kezdek, mindezt természetesen a hazai gyártmányok rovására. Ennek hatására mutatta be a GM 1975-ben a Cadillac Seville modellt, ami nem volt túl gazdaságos, de még így is nagyságrendekkel kevesebbet fogyasztott mint az addigi full size modellek, és fel tudta venni a versenyt az importált Mercedes és Jaguar típusokkal. A Ford, látván a piaci sikert, nem akart kimaradni ebből a piaci szegmensből. Bár volt neki hasonló méretű modellje, a Ford Granada és Mercury Monarch, de ezek lentebb voltak pozicionálva a Caddy-nél. Logikus lépésnek tűnik ezek után, hogy ugyanarra a padlólemezre terveztek egy Lincolnt is, ami már felvehette a versenyt a Mercedes és Cadillac típusokkal. Ez lett a Versailles. 

77ve_6.jpg

 A Lincoln fennállása során először kínált közepes méretű autót, ennek kompenzálására a tervezők mindent megtettek, hogy összetéveszthetetlen legyen testvértípusaival. Míg a Cadillac sikeresen tudta megőrizni a márka jellegzetességeit anélkül, hogy túldíszített legyen, addig a Versailles dizájnerei annyira retteghettek, hogy valaki nem veszi komolyan a kis modellt, hogy mindent ráaggattak, ami a Lincoln védjegyének számított.  Előre Pantheon-szerű hűtőrács került, a tetőt vinyl borította, a csomagtartóra pedig rákerült, a Continental Mark II-ről származó ál-pótkerék takaró. A gond csak az, hogy ezek a részletek nem álltak össze egy Granada méretű autón, így az összhatás inkább lett bazári, mint elegáns, ráadásul oldalnézetből semmiben sem különbözött testvéreitől. A belső tér sem tudott különbséget felmutatni, leszámítva az igényesebb anyagokat, kárpitozást és jobb zajszigetelést. Egy különlegessége azért volt, elsőnek ebbe az autóba szereltek be integrált, automatikus garázskapu távnyitót, ami a vele szinkronizált kaput gombnyomásra kinyitotta. A minőség kiemelt szerepet játszott a gyártásban. Minden autót alávetetettek egy laboratóriumi teszt szimulációnak és számítógéppel ellenőrizték az elektromos funkciók működését, a fényezést pedig átlátszó lakkréteggel vonták be. Az alapár 11 500 $ volt és ebbe beletartozott az elektromos ülés állítás, AM/FM rádió, szervó kormány, légkondicionáló, négy elektromos ablak, színezett szélvédő és bőrborítású kormány. 

Két fajta motor volt elérhető, az alapáras 351-es és egy 302-es Windsor V8-ast. Előző 5752cm3 –es, 137 lóerős és 373 Nm volt a maximális nyomatéka. A kisebb, szinte az összes Ford típusban alkalmazott, 302-es 4949cmes, teljesítménye 135 Le, nyomatéka pedig 329 Nm volt. Sebességváltóból nem volt választás, egyedül a jól bevált Select-Shift, háromfokozatú automatát lehetett kapni. A lassításról elöl, hátul hűtött tárcsafékek gondoskodtak. 1977-ben 15 434 Versaillest adtak el, míg ugyanebben az évben 45 060 Seville talált gazdára.

  1978-tól már csak a 302-es motor volt elérhető, de ez elsőként megkapta a Ford EEC I (electronic engine control) elektromos motorvezérlő rendszerét, amit később a többi típusba is beépítettek. Egyéb változás nem történt, ami meglátszott az eladásokon is. ’78-ban mindössze 8931 darabot gyártottak. 

1979-re a Versillest áttervezték és megszüntették addigi legnagyobb hibáját, hogy túlságosan hasonlított egy Mercury Monarch-ra. A tetőt 20 centivel megnyújtották, így sokkal meredekebb lett a hátfal és megjelenésében jobban hasonlított a nagyobb Continental típushoz. Ezen kívül kapott, egy tető hátsó részét fedő, úgynevezett Landau, vinyl borítást is. Ha ez nem lenne elég hozzányúltak az autó legtragikusabb pontjához, a hátsó giccs pótkerék takaróhoz és ahelyett, hogy eltüntették volna, inkább azt is beborították vinyllel. A végeredmény garantálja az émelygést minden embernek akinek a középszarnál kicsit jobb ízlése van.

1979 Lincoln Versailles..jpg

’79-től, amerikai autók közül, elsőként a Versaillest szerelték fel halogén fényszórókkal, ráadásul alapáron. Ez volt a legsikeresebb modellév, több mint  21 ezer darabot gyártottak.

1979 Lincoln Versailles.jpg

  1980 lett a típus utolsó éve, ekkor már semmilyen módosítást nem hajtottak végre, az eladások is szánalmas szintre zuhantak, mindössze 4784 darab készült, ami a Lincoln teljes termelésének csak 6,4%-át tette ki. A Versaillest nem váltották le közvetlenül, utódja a Fox padlólemezre tervezett Continental, csak a '82-es modellévre került a kínálatba. A Lincoln nem tudta megismételni azt a sikert mint a Seville. Teljes gyártási ideje alatt mindössze 50 156 darab készült.

Címkék: 1977 USA Ford Lincoln Vesailles

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://unalmasauto.blog.hu/api/trackback/id/tr515404970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása